Om att få tillgång till en annan värld....

Det känns nästan naturligt att veckan avslutas som den började. Med en massa regn... Skilnaden var att det var ganska mysigt att vakna utsövd i morse höra hur det regnade och veta att idag kan jag dona med massa saker inomhus med gott samvete. :) I måndags var jag på utomhusteater och då var inte regnet alls lika välkommet....

Det har faktiskt blivit lite teater i sommar. Var ju tvugen att se båda sommarteatrarna som ges i staden. Först ut var Äventyrens Ö som spelas på Kastellet utanför Karlshamn. Tänkte att de hade ett svårt jobb att överträffa den fantastiska Astrid Lindgren triologin som de satt upp föregående år. Men eftersom jag även vet hur duktiga de är hade jag ganska höga förväntningar. :)
Samma vecka som Östersjöfestivalen åkte jag och Rasmus ut på Kastellet för att titta på ovan nämnda teater och vi blev INTE besvikna. Var första sommarteatern Rasmus var på, och jag var glad att hans första upplevelse blev så bra. :)

Äventyrens Ö som spelas av Teatersmedjan på Kastellet.

Årets sommarteater är ett nyskrivet äventyr för hela familjen!
En kamp mellan gott och ont i underbar folkparksnatur, och om vad som hände (eller kunde ha hänt) de där skälvande vårdagarna i början av maj 1945. I Sverige, i Karlshamn, på Kastellet - Äventyrens Ö...

Och i måndags var det då dags för den andra teatern. Pippi som spelas på Skottsbergska Gården. När biljetterna bokades veckan innan var det strålande sol, varmt och underbara kvällar. Lite typiskt att vi lyckas pricka in den enda föreställningen som det har regnat på hittills..
Den här gången var det pappa som var kvällens teatersällskap. Föreställningen var bra, skådespelarna duktiga. Helst Kling & Klang gjorde en fantastisk insats. Men jag vet inte om det var vädret eller om det var något annat, men jag kan inte ge den full pott. Äventyrens Ö var klart bättre, men för den saken skull var detta fortfarande bra.
Skottsbergska Gården
Kom en riktigt störtskur när vi gick till teatern, men sen klarnade det upp lite. Droppade lite under första akten, men efter pausen ökade det kraftigt, men då var alla så blöta att de flesta var överens om att föreställningen kunde fortsätta och spela till slut. Trots regnkläder var jag inte helt torr när jag kom hem. Tror regnjackan är i behov av att impregneras om lite för den tålde tydligen inte att utsättas för så stor mängd regn under en längre period...

Pippi Långstrump på de sju haven som sätts upp av Sandelius.

Det blir sommarens stora familjeäventyr på Skottsbergska gården och fyllt av skratt, tårar, sång, musik, dans och fäktning.
Premiär är det den 9 juli och om publiken vill spelar vi t.o.m. mitten av aug.
I Pippi Långstrump på de sju haven får vi förutom att Pippi träffar Tommy, Annika, ”Prussiluskan”, Konstaplarna Kling och Klang och bovarna Dunder-Karlsson och Blom följa med när Pippi åker till Sjörövarstaden Porto Pilose för att rädda sin pappa Efraim. Där håller sjörövarna Kapten Blod-Svente och Jocke med kniven honom fången för att klämma ur honom var Sjörövar-Fabbes gamla skatt ligger gömd.
Som vanligt när Mats Sandelius sätter upp sommarföreställningar så blir det lika mycket för mammor, pappor, mor- och farföräldrar som för barn och barnbarn.



Jag vet att jag kan gnälla en hel del över min hemstad och dess brister. Men en sak är säker, jag är riktigt stolt över våra sommarteatrar. Det är inte bara det att båda spelas i fantastiska miljöer utan skådespeleriet är i toppklass. Teatersmedjan är en amatörteater men det är ingenting amatörmässigt över deras upsättningar Sen att jag älskar att gå på teaterföreställningar, musikaler och dansuppsättningar gör ju inte saken sämre... :)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Behöver din mail för att kunna skicka lösenordet!

2008-08-11 @ 06:44:21
URL: http://mammajohanna.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag håller verkligen med! Sommarteatern på kastellet är ju lite av en tradition i vår familj :P I år var den helt klart toppen! Pippi missade jag dock, har lyckats missa alla teatrar som gått på Skottbergska faktiskt.

2008-08-14 @ 19:25:22
URL: http://tokfias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0