uppdatering på uppdateringen

Var på återbesök på sjukhuset igår. Var först på röntgen och sen fick jag träffa en ortopedläkare. Var ju lite orolig eftersom jag har värk i handleden varje dag, men det visade sig att benen låg precis som de skulle och att det var helt normalt att jag hade ont eftersom läkaren hade dragit så mycket i benen. Fick starkare värktabletter utskrivna och eftersom armen inte längre var svullen hade gipset blivit för stort och därför behövde armen gipsas om. När gipset åkte av visade det sig att min tumme som är blå och öm, råkar vara det eftersom jag har ett gigantiskt blåmärke där. Även detta lyckades den goda doktorn åstakomma när han drog benen tillrätta. Men det är ju skönt att veta att det är ett blåmärke och inget annat...

Passade även på att reda ut lite om vad det egentligen var som var fel, var lite smärtpåverkad och inte 100 % uppmärksam förra gången de berättade det. Hittade en bild på en hand, men skillnaden mellan mig å bilden är att det är ett riktigt benbrott (av på riktigt) på bilden...
image103

Så här var det, mitt strålben även kallat radius, var felställd. Helt slagen ur position. Tillknycklad kan man nästan säga. På armbågsbenet, eller ulna som läkaren sa, har jag en spricka vid den där lilla "tappen" som går ut mot fingrarna. Tydligen var inte det alls bra då det sitter massor med ligament å grejer där. Har förstått att jag lyckades sabba handen ganska ordentligt, så det kanske inte är så konstigt att det känns...

Fick en annan typ av gips den här gången, ett softcast. Tror det är gjort av glasfiberväv. Mycket lättare och inte lika klumpigt som kalkgipset. Var riktigt skönt att få armen omgispsad. Dels sitter det åt lite, vilket gjorde att det inte gör riktigt lika ont, sen var det nya gipset som sagt ganska mycket lättare.Blev dock lite mer inpackad än sist då de fick order om att göra en "korv med bröd". Antar att min arm ska föreställa korven.. Hmm..
Fast det nya gispet går inte lika högt ,eller blir det långt ner kanske, på handen, så jag har bättre rörlighet i fingrarna plus att jag fick välja färg på bandaget den här gången. Så nu har jag ett gråsvart bandage istället för det lysröda. Så mycket mer jag. :) Önskar verkligen att jag hade en digitalkamera så att ni kunde få se på mästerverket, men ni får nöja er med bild på softcast som jag hittade på nätet. Förutom att det är fel färger så ser det faktiskt nästan ut precis så...

image102

Ska på ytterligare ett återbesök med röntgen nästa vecka. Tydligen bara en extra försiktighetsåtgärd, inget som tillhör det normala, men det känns ju bra att de är nogranna och vill att jag ska få en bra handled igen. :)
Läkaren sa att det tar MINST 6 veckor för handledsbrott att läka, men att jag förmodligen kan bli av med gipset efter 4 veckor...

Kommentarer
Postat av: Tokfia

Vilken lektion! Jag känner mig otroligt upplyst!
Puss

2008-02-28 @ 10:09:08
URL: http://tokfias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0