Fan vilken dag. ;)

Ikväll har jag varit hos mormor och ätit färsk ananas, pratat samt spelat kort. Tror jag har världens sötaste mormor. Kvällens absolut bästa kommentar var nog "Kan du flytta på fan lite?" Till saken hör att hon har en bordsfläkt av märket "Star Fan Company" och mormor som aldrig har läst någon engelska uttalar "star fan" väldigt svenskt vilket ledde till en helt ny innebörd. ;)
Mormor verkade iaf på gott humör även om hon tycker att det är lite för varmt för tillfället. Sen blev hon ju extra nöjd eftersom hon vann över mig när vi spelar kort, vilket inte händer jätteofta. Inte ens när hon spelar med mig (och åt mig) när jag inte är där brukar hon vinna... *ler*
Ananasen var riktigt god, fast jag börjar misstänka att jag är lite allergisk mot ananas, vilket skulle vara extremt tråkigt om det var så. Men det började klia på händerna efter att jag skalat och skurit upp den och sen stack det på läpparna när jag åt. Förmodligen inget bra tecken...
Fast på allergi.nu säger en läkare till en undrande person att det förmodligen inte är ananasen i sig som den personen är allergisk mot utan de biogena aminerna som finns i frukten. Fast å andra sidan känns det som om det leder till samma sak. Man bör inte äta ananas...

Så här står det på Wikipedia.se:
"Överkänslighet för viss mat kan bero på känslighet för histamin och liknande substanser i födan. Det handlar då inte om födoämnesallergi utan om annan typ av födoämnesöverkänslighet, kallad födoämnesintolerans förmedlad via icke-allergiska mekanismer. När framförallt histamin är inblandat talar man om histaminintolerans.

I många fall är det så kallade biogena aminer som ligger bakom besvären. Dessa finns naturligt i vissa födoämnen, såsom lagrade mjölkprodukter (aromatisk ost), lagrade köttprodukter (exempelvis salami) och dåligt förvarad makrillfisk (exempelvis makrill, tonfisk) liksom i vin och öl.


Biogena aminer (histamin, tryptamin, tyramin, serotonin, fenyletylamin) uppstår när aminosyror dekarboxyleras till olika aminer. Det sker vid bakteriell aktivitet och är en del av den naturliga processen vid nedbrytning av organiskt material. Fisk- kött- och mjölkprodukter är särskilt utsatta för ackumulering av biogena aminer. Felaktig förvaring av livsmedel kan öka halten av biogena aminer. Exempelvis kan makrillfisk eller tonfisk, som har förvarats i burk med öppet lock under några dagar, innehålla stora mängder histamin."

Så nu vet ni det. :) Själv ska jag undersöka min eventuella allergi lite noggrannare och se om det var en engångs företelse eller om jag verkligen är allergisk/överkänslig mot den underbart goda frukten.

Har pratat med Pamela idag. Jag ser verkligen fram emot bröllopet. Ska bli så skoj! Sen blev jag extra glad när hon sa att det var okej att jag har min röd-vita klänning på bröllopet. :) Hennes mamma skulle oxå ha rött. Enligt traditon ska man inte bära rött på ett bröllop för det betyder att man har haft ihop det med brudgummen, och så är det ju verkligen inte i det här fallet... Man vill ju inte att det ska bli några konstiga missförstånd, men jag gillar min klänning , blev jätteglad när jag hittade den på rean i Kristianstad när jag och Nina var där och shoppade för några helger sen...

På tal om rea-fynda.. Shoppade faktiskt loss lite med Lizette på lunchen igår. Köpte tre par shorts. Jag som inte ens tycker om shorts på mig själv, bara på alla andra. Har fått för mig att jag får fula ben i shorts och så gillar jag inte riktigt mina sönderslagna knän. Men så tänkte jag att det var kanske bara en fix idé och kan alla andra ha shorts så borde jag me kunna ha det. Eller? Blev iaf ett par längre (slutar precis ovanför knäa) bruna, svagt randiga, shorts från Esprit. Dessa har jag haft på mig på jobbet idag. Trodde aldrig jag skulle "visa mig bland folk" med shorts... :) Sen blev det två par svarta shorts, ett par halv-långa (slutar någonstans mitt på låret) och ett par korta (!) från MQ. Hittade även en svart tubtopp för fyndpriset 79 kronor. :) Summa sumarum så utökade jag min garderob från att äga endast ett par city-shorts(köpta till Anders 30 års fest) och två par surfshorts/badshorts (som jag fått av Daniel) med tre par riktigt snygga shorts i varierande längder. Jag är nöjd. Riktigt nöjd. :)

Igår var jag Simon och Thommy i Bromölla och såg Batman- The Dark Knight. Jag tyckte verkligen om filmen, tror jag gillar den bättre än Batman Begins faktiskt, men varken Simon eller Tommy tyckte om den, inte ens lite.

Jag tycker att Heat Ledger gjorde en bra gestaltning av Jokern, han var verkligen insane. Fast jag tycker det är lite synd att hans sista filmroll skulle vara så grotesk när han egentligen ser ganska bra ut..


Kan knappt fatta hur fort tiden går. Imorgon är det fredag och då har jag jobbat 8 av 10 veckor. Helt galet. Men det ska bli härligt med helg. Fast det hade ju inte skadat om det hade fortsatt vara så fint väder även när man är ledig, Fast som det ser ut nu så ska det ju regna hela helgen samt början av nästa vecka. Det tycker vi ju inte om. Inte alls faktiskt. Jag vill ju sola, bada och ha det härlgit när jag är ledig. På tal om härligt så har haft hela huset för mig själv i en hel vecka nu.:) MamBo, Anna och dogzen är på Gotland. Hade oxå velat åka till Gotland... Nån gång. Men jag och katterna har det ganska bra här hemma. Fjäskade lite för dem idag å gav dem makrill. Uppskattat som bara den... :)
Det enda som är lite jobbigt är att ta hand om alla mammas blommor. Ger dem nog inte så mycket kärlek som de behöver, känns snarare som en hjärt-lungräddning för blommor. De får vatten och soljus sen är det bara att hoppas på att de överlever tills mamma kommer hem och kan ta hand om dem på riktigt... *ler*

Kommentarer
Postat av: Nina

Ganska bra ut?? han är ju H.E.T.!!!!!!!!!!!!!!!! =D

2008-08-01 @ 18:15:58
Postat av: Nina

eller var... =( snyft

2008-08-01 @ 18:16:25
Postat av: Anna & Pollux

Vi kan åka till Visby och partaja och sola någon gång :)

Trist med regn nu efter en veckas strålande väder. Men då kan jag läsa min bok och se på tv med gott samvete. Det är bra. Puss på kram

2008-08-02 @ 08:56:35
URL: http://tokfias.blogg.se/
Postat av: Anna

Det bloggas lite lite tycker jag :P Puss på kram

2008-08-06 @ 18:43:29
URL: http://tokfias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0