Äventyret

I sändags var jag och Simon på äventyr. Fast det klart. Kanske inte var lika stort äventyr för mig som faktiskt visste vart vi skulle... Men jag var ganska nyfiken endå eftersom jag skulle till ett ställe i Halmstad som jag aldrig varit på innan (ett av många), nämligen Halmstad Länsmuseeum. =)

Huvudattraktionen var den tillfällliga utställningen Spela Roll om dator och tv spelens historia. Vet ju att Simon har spelat länge och tycker sånt är roligt. Själv har jag ju blivit fast i spelandet på lite senare år... =)  Fick oss att vilja börja spela Backpacker. Ett av få spel som jag faktiskt spelat mer än S. Var helt fast i det ett tag. Fast jag har mest spelat ettan. Men det är ett riktigt bra sätt att lära sig saker.

Spela roll

Är du intresserad av dataspel? Spelar du kanske själv, eller vill du veta mer om vad det egentligen handlar om? Spela roll är utställningen där du möter den svenska historien från det första spelet till det allra senaste. Prova Sveriges första spel och ett axplock från de första kommersiella utvecklarna, prova på e-sport, gör ditt eget spel, sök spelindustrins rötter och mycket mer.  Utställningen är producerad av IT-Ceum Linköping.


Men vi tittade även på de andra utställningarna på museeumet. En temporär utställning om Birgit Cullberg och Birgit Åkesson från Dansmuseet i Sthlm : Birgit & Birgit 100 år.   De permanenta utställningarna Utvalda verk - konst ur samlingen och Utvalda minnen - nycklarna till Hallands historia. Den sista tyckte jag var riktigt intressant. Får mig att tänka tillbaka till min Tobo tid då lite av vår undervisning innehöll etnologi och kulturhistoria. Det är roligt att ha lite koll på vad som har hänt i historien och varför vissa saker är på ett visst sätt.

Utvalda minnen - nycklarna till Hallands historia.
Högst upp i museibyggnaden finner du vår kulturhistoriska basutställning Utvalda Minnen – nycklarna till Hallands historia. Följ med på en vandring genom Halland från forntid till nutid.
Skåda arkeologiska skatter,hör vapenskrammel mot dansken,beundra dåtida badmode och spänn ögonen i en galjonsfigur.
Konstnären Roj Friberg har formgivit de textila bilderna, som i varje rum ger en suggestiv inramning från golv till tak.

Efter ett par timmar på museet tog vi oss en välförtjänt fika på Fribergs och väl hemma blev det lite Backpacker 3. =) Verkligen en lyckad dag och lagom mycket äventyr för en slaskig söndag i februari.

Kommentarer
Postat av: Anna

Mysigt! Ja, backpacker och Myst var det mycket av ett tag. Helt galet! Tur inte jag har tv-spel och datorspel...då hade jag suttit fastklistrad hela kvällarna :)

2009-02-25 @ 07:49:21
URL: http://tokfias.blogg.se/
Postat av: Anna

Psst! Jag har bloggat om en favorit till dig...det börjar på g och slutar på lass ;)

2009-03-03 @ 18:21:47
URL: http://tokfias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0