Mår som en prinsessa, fast utan nobelmiddag....

Idag har jag haft en helt fantastisk dag. :=) Har varit på spa (!) i Varberg med jobbet. =)
De hittar tydligen på något varje år som en "trevlig dag" där personalen ska kunna umgås med varandra Detta året var alltså Varbergs Kurort målet. Är jätteglad över att jag fick följa med och att min snälla klasskompisar gjorde det möjligt eftersom de flyttade studiegruppsträffen som vi skulle ha haft idag.  Körde från Halmstad 8.15 och var tillbaka igen ca 16.15.
  
Under dagen så hade vi tillgång till badavdelning, träningshus (som jag inte var i närheten av) och aktiviteter (ex vattengympa) i mån om plats (vilket det inte var så gott om). Badavdelningen var ganska liten med en stor bassäng som mest var upptagen av vattengympa, en mindre "bassäng" som de kallade 32 gradig havsvattenpool, ett kallbad (litet) och en bubbelpool (liten).  Men jag tycker det är jättehärligt att sitta i bubbelpoolen så det gjorde jag i minst en halvtimme. När jag blir stor ska jag definitivt ha en jacuzzi hemma. =)  Sen fanns det två olika typer av bastu. En vanlig torrbastu och en turkisk bastu (hammam), fast jag tyckte att det var som en vanlig ångbastu fast med doft. De som hade varit på hammam i Turkiet säger att man brukar få nån bodyscrub och lite annan ompyssling vilket låter riktigt trevligt.
Sen fick vi både frukost/(med mackor, frukt och nötter), jättegod lunchbuffé och eftermiddagskaffe. Fick även en behandling. Efter frukosten hade vi ltvå teambildnings-samarbetsövningar. En ritlek och en klurig övning. Var ganska skoj och det blev en hel del skratt. =) Personalen var jättetrevlig, men sen var det några griniga tanter där som betedde sig som de ägde stället. Men men. Sånna människor finns det ju överallt.
de tre mindre bassängerna/poolerna

Den behandlingen som jag hade valt hette Tegnérs Kurbad och så här beskriver de själva behandlingen: "Sjunk ner i ett rogivande mineralbad med cirkulationsfrämjande jetstrålar. Under tiden får du en ansiktsvård med algmask och en skön, fuktgivande bodyspray."
När man kom in i rummet fick man kliva ner i ett specialdesignat badkar med varmt vatten med mineraler i. En luftkudde under huvudet gjorde att man låg jättebekvämt. Fick en ansiktsrengöring, en algmask och hörlörar med nån lugn rogivande musik i, sen blev jag lämnad ensam en stund. Vattenstrålarna var ganska kraftiga och "rullade". Började vid axlarna och rörde sig sedan längs med hela kroppen ända ner till fotsulorna. Jättehärligt!
Efter en stund kom behandlaren tillbaka, tvättade av masken på mig och masserade in en fuktgivande dagkräm i ansiktet. Fick kliva ur badet, torka mig och behandlingen avlutades med att hon sprutade kroppen med en bodyspray. Hela behandlingen varade i 35 minuter. Tycker det var superhärligt! Ansiktet blev jättlent och kroppen kändes härligt avslappnad. Sen råkar det ju vara så att jag är väldigt spänd och har en hel del muskelknutor i axlarna, så det hade inte varit fel om jag hade fått en ordentlig rygg-nack massage innan behandligen eftersom de inte försvinner av jetstrålarna. Efter behandligen fick man sitta på en jättemysig inomhus terass, dricka lite vatten och äta torkad frukt så man kunde fortsätta koppla av en stund innan man gick vidare.

ung såhär såg terassen ut


Är hur nöjd som helst med dagen. Men man blir riktigt slö av att må så bra en hel dag... Man vill inte göra många knop nu, men trots det så måste jag ta mig i kragen och plugga lite. =) Jag som aldrig har varit på något spa innan och inte har något att jämföra med tycker att det var bra. Sen är det synd att inte baddelen var lite större. Det heter Varbergs Kurort och det verkar vara inriktat på ganska mycket "kurering" och det var en hel del pensionärer där. Tydligen så har tex Tylösands spa en mer "för friska människor som vill må ännu bättre" profil. Hoppas man får chans att kolla in det nån gång. =)

Visste ni att en av av många  förklaringarna till ordet spa´s betydelse är att de tre bokstäverna S.P.A. sägs ha ristades in i marmorväggarna i de offentliga baden under antiken. Det kodade badmeddelandet har sedan översatts till den latinska betydelsen; Salus Per Aqua = Hälsa/Läkning genom vatten.
Det moderna spa-konceptet utvecklades i USA på 80-talet och innehåller fyra hörnstenar: Rörelse, vila, beröring och näring. I slutet av 90-talet blev det mer vanligt med spa även i Sverige. På senare tid har ISPA, som är en internationell organisation för Spabranschen, utvecklat en definition om betydelsen i själva spaupplevelsen som: ”Din tid till avslappning, reflektion, förnyelse och glädje”.  Källa: Varbergs Kurorts hemsida.

Kommentarer
Postat av: mamma

Hejsan!

Det är sånt vi skulle unna oss ibland - att bara få må bra. Det låter härligt.

Kram

2008-12-10 @ 18:57:56
Postat av: Anna

Ohhh jag vill också spa:a! Jag har ALDRIG varit på spa...det tycker jag inte är rättvist :P

2008-12-11 @ 19:11:39
URL: http://tokfias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0