Minnespeng...

Förmodligen är det bara jag som är lite sen och inte har koll på läget som vanligt, för de som jag har berättat det här för har inte anset det som någon större nyhet. Iof är det ingen större överraskning att jag inte riktigt har koll på läget... :p Var nere hos mormor idag och åt middag och då visade hon mig en enkrona som såg jättekonstig ut.
När jag kom hem rådfrågade jag den allvetande google och lärde mig följande:
Att det är ett jubileumsmynt som tillverkas i Finland för att uppmärksamma att det har gått 200 år sedan Finland skiljdes från Sverige.  Myntet släpptes i mitten av januari och det ska tillverkas 40 miljoner mynt. Tydligen så kallas mynt som är i omlopp bruksmynt, till skillnad från minnesmynten som ges ut lite då och då. Bruksmynt med särskild prägling är ganska ovanligt:

-
Det har skett två gånger tidigare; 1995 i samband med FN:s 50-års jubiléum och vid millennieskiftet 2000, sade Johan Gernandt, ordförande för Riksbanksfullmäktige, på onsdagens pressträff i samband med Märkesåret 1809-2009


- En sådan specialversion av 1-kronan har aldrig gjorts i Sverige tidigare, säger Ian Wiséhn, museidirektör på Kungl. Myntkabinettet i Stockholm. Myntet är också ovanligt för att det präglas i Finland och inte i Sverige enligt den nya överenskommelse som Riksbanken har med det finska myntverket. Också det är nytt.

Som ni kanske ser (eller har sett live) så är framsidan eller åtsida den samma men myntet har en ny baksida, eller frånsida som det heter på myntspråk (ytterligare en sak jag lärt mig idag, frånsida och åtsida). Den nya frånsidan föreställer havet som förbinder Sverige och Finland. Kungaporträttet återfinns som vanligt på åtsidan.Undrar om man ska börja säga kung eller hav/horisont istället för krona eller klave...? Man måste ju vara lite nytänkande. =)


Formgivaren säger så här om motivet:
Jubileumsmotivet visar horisontlinjen och vatten som möter himmel, säger Annie Winblad Jakubowski Jag fick tidigt i arbetet en idé om vatten som förbundit de båda länderna både sommar och vinter, en symbol för vänskap mellan länderna. Den strof som ramar in motivet fann jag i Fänriks Ståls sägner Den poetiska raden ”… den underbara sagan om ett land på andra sidan hafvet …” förvandlar det nästan abstrakta motivet och gör det föreställande.
(strofen är från 1857 läste jag någonstans.)

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag hade ingen koll heller, så du behöver inte känna dig ensam :)

2009-06-08 @ 23:14:04
URL: http://tokfias.blogg.se/oz

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0