om karlshamn

Förra veckan var jag hemma och hälsade på i Karlshamn. Mest för att få träffa mormor aka stålmormor som vid 87 års ålder satt in en helprotes i sitt ena knä (hon hade redan en halvprotes i det andra som hon opererade för sådär 13-15 år sedan). Tyvärr fanns det inte så mycket tid att träffa så många andra. En vecka försvinner snabbt...

Många verkar tro att Blekinge är den del av Skåne, men så är det faktiskt inte! Tänkte ni kunde få veta lite mer...

Blekinge har fem kommuner och cirka 151 000 invånare. Vid sidan av storstadsområdena är Blekinge ett av landets mest tätbefolkade län med 51 invånare per km². Landarealen är 2 941 km² och här finns fem kommuner (Karlskrona, Ronneby, Karlshamn, Sölvesborg och Olofström). Från söder till norr är det ca 4 mil och från öst till väst 11 mil. Blekinge har ca 950 sjöar, 12 åar och ca 800 öar. (Källa:länsstyrelsen Blekinge).

Historia
Blekinge var under flera hundra år gränsland mellan Danmark och Sverige.
Omkring år 800 nämns att svearna skulle ha lagt landskapet under sig och att det skulle vara en del av Värend. Omkring år 1000 var hela landskapet under dansk konroll. Landskapet var ofta skådeplats för sammandrabbningar mellan de båda länderna. Städerna och landsbygden brändes och skövlades av både svenska och danska trupper. Bönderna vid gränsområdet slöt ofta bondefred framför att själva gå ut i krig. Vid freden i Roskilde 1658 övergick Blekinge permanent till Sverige.
Historiskt är också Blekinge en del av området Terra Scaniae, Skåneland, som omfattar områdena Skåne, Blekinge, Halland och Bornholm. Under den svenska stormaktstiden upplevde Blekinge en storhetstid.
Karlskrona anlades ute på ön Trossö 1680 som en ny svensk marinbas och var trettio år senare rikets tredje stad med mer än 10000 invånare. Det skyddade läget i den blekingska skärgården där befästningsanläggningar enkelt kunde försvara platsen kombinerat med en rik tillgång på ek på fastlandet spelade in när man synade platsen för den nya marinbasen. Även Karlshamn grundades under samma tid medan de äldre etablerade städerna Ronneby och Sölvesborg somnade in. Karlskrona och Karlshamn låg i närheten av de medeltida handelsplatserna Lyckeby respektive Elleholm och ersatte därmed även dessa.
Under 1700-talet var landskapet Sveriges mest urbaniserade med en fjärdedel av invånarna som bodde i städer. Därefter har landskapet upplevt en långsammare utveckling än övriga delar av riket och har ibland elakt kallats för "Sveriges baksida"
Kanske har det med detta att göra som Blekinge fortfarande verkar vara platsen som resten av Sverige glömde?

klicka på kartorna för att se dem större

Karlshamn är en tätort och centralort i Karlshamns kommun i Blekinge län. Karlshamn ligger där Mieån rinner ut i Östersjön och har en av Sveriges viktigaste, djupaste och största hamnar.
Staden genomkorsas av E22:an och järnvägen mellan Kristianstad och Karlskrona.
I Karlshamn ligger AarhusKarlshamn (AAK) som tillverkar vegetabiliskt fett för livsmedel och kosmetika. Innan fusionen med Aarhus United så hette företaget Karlshamns AB, Sojan.
Staden är även känd för sina mejeriprodukter, vilka numera inte tillverkas i staden (många kommer säkert ihåg gott-gott-i-gott-gott reklamen med de skånska bröderna), och sedan gammalt bär en punsch stadens namn (Karlshamns flaggpunch). ((Tycker även det är värt att nämna Mörrums Bruk/ Södra Cell, visserligen lite utanför khamn men iaf..))
Karlshamn var från början en dansk hamnort vid namn Bodekull. Kung Karl X Gustav anlade här en stad p.g.a. dess läge ut mot Östersjön samt den lilla ön Frisholmen i stadens hamninlopp som sedermera blev kastell och fungerade som försvar. 1664 fick orten stadsprivilegier och 1666 namn efter stadens grundare. Staden växte men levde delvis i skuggan av Karlskrona. 1800-talet innebar dock ett rejält uppsving för staden, med många inflyttade tyska köpmän och utökad skeppsfart och handel. Under 1800-talet byggdes två järnvägar till staden, Blekingebanan och Karlshamn-Vislanda som var en smalspårig 1067mm bana. Även den förra banan var smalspårig, men byggdes under 1950-talet ut till en normalspårig bana. I samma veva flyttades järnvägsstationen till ett nytt läge i utkanten av centrum, insprängt vid Pengaberget. Österut längs kusten ligger Hällaryds skärgård.
(Numera verkar ingen vilja ha så bra förbindelser med Khamn, både tåg och bussar går rätt dåligt och man måste åka långa omvägar för att ta sig till östkusten. Efter mitt år i Tobo, utanför Uppsala, vet jag vad jag pratar om. Att åka om skåne för att ta sig till Sthlm är inte vad jag kallar spännande.. Som sagt. Länet som resten av Sverige glömde, eller åtminstonde FÖRSÖKER glömma.. ?)

Invånarantal i Karlshamns kommun år 2006

(enligt kommunens hemsida):
Asarum
(där jag är uppväxt, ca 5 km från stan): 7 773
Karlshamn: 12 995
Totalt i kommunen: 31 179
Med andra ord är det ingen gigantisk kommun, men trots allt inte heller en bonnhåla (inte helt iaf)... :)

Ska inte vara allt för elak, finns faktiskt lite kändisar som kommer från staden. :)
Kända personer från Karlshamn:

* Git Gay (revyartist, skådespelerska och sångerska)
* Emma Igelström (simmare som bla tagit 4 st VM-guld)
* Ola Lindholm (programledare för program som "Söndagsöppet" och "Myror i brallan", numera även chefsredaktör för tidningen Kamratposten) det ryktas även hans kompanjon från Söndagsöppet, Gorillan, kommer ifrån Karlshamn
* Johan Pettersson (hansbollspelare som var med i landslaget när Sverige tog Vn-guld i Egypten 1999)
* Per Ragnar (författare och skådespelare, känd från bla såpan "Tre Kronor" där han spelade sektledaren Sten Frisk)
* Bingo Rimér (flickfotograf och fd chefsredaktör för Moore Magazine, ägare (?) till underklädesbutiken sexy.se)
* L.O. Smith ("Brännvinskungen" Lars Olsson Smith, dominerade brännvinsbranchen i Sthlm i slutet av 1800talet. Syns på varje "Absolut Vodka" flaska)
* Per Svensson (skådespelare, setts i tex "Ett gott parti" och "Sprängaren")
* Alice Tegnér (tonsättare och organist, har skrivit många kända barnvisor som tex "Bä, bä, vita lamm" och "Mors lilla Olle")
* Curt Götlin (hovfotograf och målare)
* Alexandra Burman (supermodell som har gjort kampanjer för bla Only och Fornarina, 20+ vet bara att hon är yngre än jag)
((*Johan Shuster- 22årig musiker som inte är officiellt känd ännu, men det är bara en tidsfråga. Skriver låtar tillsammans med bla Max Martin-som har skrivit hitlåtar till bla Britney. ))
(Källa: Wikipedia med personliga tillägg)

Kan väl inte påstå att det var hemskt att växa upp i Karlshamn. Det var bara hemskt att vara tonåring där.. :p En tillräckligt liten stad för att det ska kunna bli en del skitsnack. Alla känner alla. Vilket iof har sina fördelar. Man hade alltid nån att fika med om man gick på stan.
Numera när jag är hemma blir jag snarare förvånad om jag träffar nån jag känner än tvärtom.. Det verkar som om ju fler år man bor hemifrån desto färre personer känner man som bor kvar...
Har inte heller funnits allt för många uteställen;
Ett tag gick vi alltid inom Loch Ness Pub& Bar då var det en mysig pub med blandade åldrar på folket som var där och en charmig bartender. Sist jag var där var det ett ställe för avdankade 40plusare...
Så har vi ju den omtalade Nöjesbåten aka BÅTEN som numera sägs finnas nere i Malmö efter en välbehövlig renovering. Ska jag vara ärlig så har jag verkligen inte alltid älskat denna båt, mest för hur den såg ut rent invändigt. Men var man bara inte helt nykter och det var mycket folk ute, var båten ett underbart uteställe. :) Sen saknar jag den konkurrens som båten faktiskt gav..
Det enda utestället som kan jämföras med båten är det något fräschare Ågatan 12, i folkmun även kallad "Lorden" sen den tid då det var puben Lord Nelson (har för mig att de fick byta namn efter nån patent tvist, men jag är inte säker). Det är hit man går om man som ung i karlhamn vill ha lite klubbkänsla. Det tråkiga är väl att även ägaren är medveten om att det är hit man går och tar därför hutlösa entrepriser (100 kronor för entré+ garderob en vanlig kväll är mycket för en stad som Khamn, ännu värre är det när det är ngt särskilt som tex juldagen. Då är det DYRT!) och de har inte längre en massa specialerbjudande i baren. Det behöver de ju inte. Folk kommer dit endå.
Läste i veckan att ryktena om att Lorden skulle säljas var sanna. Tydligen ska det bli ett Harry´s. Får se hur det ska bli. Läs artikeln HÄR.
Ett annat uteställe som finns är Companiet. Fast där har jag bara varit en gång när jag var 18-19 någonting. Då var det känt som Karlshamns terrarium men det sägs att medelåldern har sänkts. Så egentligen kan jag inte direkt uttala mig om stället. Borde kanske göra ett återbesök nästa gång jag är hemma och bilda mig en uppfattning... Men vad jag har hört hade det behövts en liten uppfräschning...
Förr, när mina syskon fick gå ut, gick man även på Hotellet, men det var på den tiden Lorden bara var en pub och när jag fyllt 18 fanns inte Hotellet som uteställe längre. Fast jag har hört något om att de nyöppnat med en helg i månaden och en åldersgräns på 25. Är dock lite osäker på detaljerna där...
Så har vi bara ett ställe kvar, Ölhallen. Tror inte jag behöver nån vidare presentation på det där. Medelåldern är ganska hög och det är inte direkt något dansställe. Men vill man lysnna på trubadurer och dricka öl kan det vara ett alternativ, kanske.

När det gäller shopping har vi väl de där vanliga affärerna (dock varken HM eller Åhlens än) men det har lett till att man åkt på många trevliga shoppingturer till; Malmö (bäst, men längst ifrån- ca 20 mil tror jag), Kristianstad (många skoaffärer), Karlskrona (närmaste HM) eller Växjö (för omväxlings skull). Så den biten är väl inte så farlig... :)

Ja, det var väl en liten update om staden som jag växte upp i. Tror inte det finns så mycket mer att nämna. Kanske att vi har sjukt många pizzerior och frisörer. Minst en av varje i varje gathörn.. :)
Kommer jag på nått mer så får det väl bli ett litet tillägg... :)


Tillägg nummer 1:
Shame on me. Jag hade glömt nämna Mörrums GOIS. Vårt Hockeylag som, om jag har förstått allt rätt, gör ganska bra ifrån sig. Men de som känner mig vet att jag inte riktigt är så insatt i någon sport..
Absolut inte hockey. Där ser man ju inte ens hur spelarna ser ut! Däremot blev jag påmind av detta att jag faktiskt har dejtat en hockeyspelare från Mörrums GOIS (i min ungdoms glansdagar, haha) .
Var visserligen bara fikadejter, men i alla fall. :)

Tillägg nummer 2:
Kom på att jag faktiskt glömt ett "uteställe". Vet inte om det är något att vara stolt över men vi har även en strippklubb. Måste erkänna att jag var en av dem som inte trodde på affärskonceptet i en så liten stad som Khamn endå är, men den har varit där i några år nu och det verkar som om den kommer vara kvar ett tag till..

Kommentarer
Postat av: Anna

ojojoj vad mycket det fanns att skriva om Karlshamn ;) Ja, det är inte så skoj att bo här längre det kan jag intyga nu när jag gästspelar här under en period. Kram

2007-11-26 @ 11:44:06
URL: http://tokfias.blogg.se
Postat av: Anonym

Du glömde ju Mörrums GOIS =)

2007-11-26 @ 20:34:33
Postat av: Elin

ojojoj tack för all denna info om vår hemstad! :) Visste inte att det går så bra för johan schuster. hur kul som helst ju! :) syns hans namn i skivfodralen än?
//Elin

2007-11-27 @ 21:40:04
Postat av: Anna

Du är för go du! När kommer dina inlägg då?

2007-12-01 @ 19:20:56
URL: http://tokfias.blogg.se
Postat av: TokFia

Du glömde nämna Mona Svärd bland dina kändisar...tycker hon kan räknas dit :)

2007-12-18 @ 11:21:45
URL: http://tokfias.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0