WAD

Det är inte bara den första december idag, utan även WAD, World Aids Day som i år faktiskt firar 20 år. Och då pratar jag om dagen, inte om sjukdomen... 

Internationella Aidsdagen eller World AIDS Day är dagen då vi uppmärksammar ett av världens största problem i nutid. Epidemin som sedan över 25 år nu har drabbat varje hörn av vår jord. Vare sig det gäller befolkningsgrupper i hårt drabbade Afrika eller enskilda personer i västvärlden så har aids definitivt ändrat på vår tillvaro. Hiv och aids påverkar allas våra liv på ett eller annat sätt. Epidemin har nu funnits så länge att det finns vuxna människor som inte känner till hur världen var utan hiv och aids. Det behöver inte vara så.
Världssamfundet har i de s.k. milleniemålen lovat att stoppa aids framfart till 2015. World AIDS Campaign och World AIDS Day handlar just om det. HÅLL LÖFTET-STOPPA AIDS! I år är undertemat "Take the lead" - Ta täten! Fokuseringen ligger på vikten av ett bra ledarskap i kampen mot hiv och aids.

Ett av de stora hindren kampen mot hiv och aids är okunskapen som föder fördomar och diskriminering., och det är där vårt engagemang ligger.

Låt World AIDS Day bli en dag som inspirerar och engagerar arbetet mot hiv och aids inom alla områden och under hela året.

Källa: www.wad.se

Tror inte att det kan ha undgått någon att rosa bandet står för bröstcancer och de flesta vet nog att blåa bandet står för prostatacancer, men visste ni att röda bandet står för Aids/Hiv? För att läsa mer om Hiv & Aids kan man gå in här.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Testar

2008-12-02 @ 15:54:27
Postat av: Anna

Nu funkar det!

Tänkte ju bara tala om att jag inte visste om att röda bandet var stöd för kampen mot aids och informera om att det finns en massa andra färgade band för olika goda ändamål, för det har jag googlat fram :) Jag tillhör den googlande generationen.



Vita Bandet - Stöd i kampen mot kvinnomisshandel

Gröna Bandet - Stöd i Kampen mot Gyncancer

Gråa Bandet - Stöd i kampen mot barnarbete

Lila Bandet - Stöd i kampen mot trafficking

Turkosa Bandet - Stöd för neurologisk forskning



Snart får jag gå hem :)

Kram

2008-12-02 @ 16:05:36
URL: http://tokfias.blogg.se/
Postat av: Anna

Nu ser jag kommentaren! Märkligt :)

2008-12-02 @ 16:11:55
URL: http://tokfias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0