Efterlängtad (?) comeback!

Nej. Jag har INTE lagt ner min blogg.
Erkänner att jag hade en liten bloggsvacka. Men sen har jag faktiskt velat skriva, men inte riktigt hittat bra tillfällen.  Jag har varit utan internet sedan slutet av november. Skulle säkert kunnat blogga när jag är hos andra, men då är man ju oftast upptagen och vill vara liste mer social än att bara sitta vid datorn och skriva (och har jag satt mig vid datorn har jag ju velat kolla mailen å så) Jag är ju inte direkt känd för att kunna fatta mig kort. Hade säkert kunna ta min lunchrast på jobbet till att skriva några rader, men det blir inte riktigt av det heller... :p

Kollade upp lite alternativ på internetleverantörer i början av dec, vilket jag snabbt konstaterade att det inte fanns så många att välja på. Alla bolag som använder sig av stadsnätet samt comhem blev genast uteslutna då de helt enkelt inte kunde leverera till min lägenhet. Tillslut stod valet mellan Telia och Bredbandsbolaget. Efter en massa kalkulerande, övervägande och funderande (ja, jag är våg) beslutade jag mig tillslut för att testa Telia.

Beställde ett trevligt paket innehållande bredband, ip-telefoni samt tvpaket. Toppen. Detta var den 10 december. Blev lovad att ha internet inkopplat den 23 december. Perfekt tänkte jag. Kommer att bli lite jobbigt att vara utan internet hemma i några veckor, men det är ju bara att bita ihop- det kommer att gå fort. Trodde jag ja.

Åkte hem för att fira jul den 23e. Hade inte hört något från Telia, men tänkte att det kommer säkert en lapp på posten senare under dagen vilket gör att jag kommer ha det liggandes väntande på mig när jag kommer tillbaka. Perfekt.

När jag kom hem från julens firande den 29e decmber konstaterar jag att jag inte fått något från Telia. Ringer givetvis upp kundtjänst och hör vad det är som händer. Tydligen har de något fel med att bekräfta avflyttningen från tidigare hyresgäst. De säger att de kanske måste skicka en tekniker och att det kan ta lite tid.

När ingenting händer hör jag av mig igen när helgdagarna är slut. Min bror kollar även med en av sina vänner som jobbar på telia. Det hon får fram är att beställningen är gjord den 30 dec (!) och eftersom det är en nyinkoppling kanske det måste komma en tekniker och koppla in den på stationen. Jag blir lovad att bredbandet skall kopplas in den 12e, tv blir klar först några dagar senare. Nu börjar jag bli lite irriterad på alla turer och få lätta abstinensbesvär av för lite internetanvändande. Tillslut blir det den 12e men ingenting från Telia. Ringer återigen upp kundtjänst och får tillslut veta att jo, bredbandet är visst inkopplat MEN de har inte skickat grejerna. Så mitt paket med modem och sladdar och installationsskiva är inte ens på väg. SUCK!

Får tillslut två avier, går till Hemköp och löser ut två stora paket mot postförskott. Lite misstänksam över att det är två så stor paket traskar jag hem. Tur att jag fick bärhjälp av Tina. Väl hemma inser jag att Telia förmodligen försökt kompensera för att de inte skickat någonting, genom att skicka två EXAKT lika paket. Jag har faktiskt inte riktigt nytta av dubbla uppsättningar av modem... Helst inte med tanke på att det kostade att lösa ut dem. Nytt samtal till Telia. De ska skicka en retursedel så att jag kan skicka tillbaka ett paket gratis.

I min enfald trodde jag ju att nu, nu var mina bekymmer lösta. Nu skulle jag få internet igen. Eller hur?!
Nej. Trots att vi testade efter konstens alla regler är något uppenbarligen fortfarande fel och det blir ingen signal. För sent att kontakta kundtjänst, ringer istället dagen efter. Får rådet att reseta lådan vänta 15 min och testa igen. Sagt och gjort. Väl hemma testar jag - Utan resultat. Nytt samtal till Telia. Får tala men en supertrevlig kille som informerar mig om att det inte är någon som helst signal, vilket det inte heller var sist jag pratade med support. Förmodligen är det fel på stationen utanför och de måste skicka en tekniker. Detta tar 1-3 dagar. 
Teknikern ringer upp för att bestämma en tid då han behöver komma in i lägenheten. Då han slutar jobba kl 4 och jag har måttligt svårt att ta mig hem innan dess de närmsta dagarna tänkte jag att Nej, det är nog inte meningen att jag ska ha internet. :/ Men så gjorde han mig lite glad och informerade mig om ifall jag var hemma i helgen kunde hans kollega komma, då han jobbar helgen. Jaaa! Kollegan ringer upp och vi bestämmer att han skall komma direkt på morgonen, någon gång mellan halv 8-8. Fick ställa klockan på 7, men det kändes värt att offra en sovmorgon om det skulle föra mig ett steg närmare internet. :) Måste erkänna att jag tvivlande på att han skulel få det att fungera. Teknikern ringde iaf på dörren strax innan kl 8. Då hade jag nästan hunnit diska upp och kände mig riktigt i form. :) Det tog max en kvart sen får jag veta att nu skall internet fungera. Wihoo!!!
Får även frågan hur länge jag varit utan internet, när jag felanmälde och om någon annan tekniker varit ute.
Informerar som det är, att jag blivit lovad att få internet inkopplat först den 23e dec sedan den 12 jan. Att de sagt att de skulle skicka någon, men att det inte är någon tekniker som har tagit kontakt med mig eller som har synts till. Det komiska (eller tragiska) i det hela är att jag får veta att det är inte något fel på stationen, eller min utrustning. Min sladd/kabel vad det nu är var bara inte inkopplad, den bara hängde där. Då pratar jag till stationen, den som Telia ansvarar för, alla MINA sladdar är fint inkopplade som de ska. Så nu kan jag konstatera att om Telia hade skickat en tekniker från början, hade jag kunnat ha ett fungerade internet för FLERA veckor sedan. Tack FELIA för den underbar insatsen!!!! Gissa vem som ska ringa oxh skälla på dem lite senare... :)

Efter många turer har jag iaf fått mitt efterlängtade internet. Har inte hunnit kolla om tvn fungerar, men det får bli ett senare problem. Nu kurrar magen efter frukost, sen tänkte jag gå en runda på stan och kolla in slutrean.

Återkommer med lite annan uppdatering om vad som händer i miitt lilla liv.

Kommentarer
Postat av: Lisa Arvidsson

Hej!



Det var nästan lite av en pärs bara att läsa om hur inkopplingen av dina tjänster har krånglat... Det är förstås aldrig roligt när sådant händer!

Är det någt du undrar över eller om du vill framföra någon synpunkt direkt till oss, är du välkommen att höra av dig via formuläret på den här länken:

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515



Hoppas att du nu i alla fall får njuta ordentligt av din uppkoppling!



/Lisa Arvidsson

Telia kundservice

2011-01-29 @ 13:25:56
URL: http://www.telia.se
Postat av: Anders

Ja, är man förvånad när det gäller Telia? Snabb på att (fel)fakturera är dom iallafall!

2011-01-29 @ 18:31:06
URL: http://www.seasonsports.se
Postat av: Anna - Swaussie

Härligt att se att Telia lägger tid på att googla upp folk som bloggar och klagar på dem men att skicka en tekniker att göra det de lovat verkar vara svårare. Prioriteringar säger jag bara. Låter lite som Halebop, ungefär lika kasst.



Men skönt att bloggen är vid liv igen och att du har internet...ÄNTLIGEN! Hur gick det med tv:n, fick du Simon att koppla in den? :)



Kram

2011-01-31 @ 08:00:36
URL: http://swaussie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vem är du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser den)


Har du en egen blogg/hemsida?:


Vad har du på hjärtat?:


Trackback
RSS 2.0